Tarihin Konuları – Sanatımıza yön veren bazı kadınlar

ilayda

Member
Jaipur’dan güzel ve zarif Maharani Gayatri Devi, narin şifon kısrakları basit bir inci kolyeyle eşleştirerek, onun imza stilini kopyalarken, Hindistan’daki bütün bir nesil zengin kadına ilham verdi. Ancak Gayatri Devi’den 200 yıl önce, alt kıtada moda üzerinde çok daha kalıcı bir etkiye sahip olan bir kraliçe vardı. Maheshwar’ın dünyevi, basit ve alçakgönüllü Kraliçesi Ahilyabai Holkar, olabildiğince Gayatri Devi’den farklıydı ve o akıllıydı. Krallığını yeniden şekillendirmesini sağlayan faktörlerden biri – Malwa’sı altında, gelirler katlanarak arttı ve bu da onu 18. yüzyılda alt kıtadaki en zengin krallıklardan biri ve ipek kadar parlak hale getirdi. Yeni kumaş Maheshwari (adını Ahilyabai’nin başkentinden almıştır) Hindistan’ın sıcak yazları için idealdi ve şaşırtıcı bir şekilde kısa süre sonra Pune ve Kolhapur’dan Gwalior, Nagpur ve ötesine kadar Maratha konfederasyonlarında krallar ve soylular için tercih edilen tekstil haline geldi.


Ahilyabai gibi kadınlar, sanatımızı şekillendirmede önemli bir rol oynadılar, ancak katkılarını nadiren kabul ediyoruz. Bu nedenle, bu Kadınlar Günü’nde, geçmişte ve günümüzde oyunun kurallarını değiştiren bazı şeylere bir göz atalım.

Batı Bengal’deki Kalna’dan Lucknow, Agra ve Srinagar’a, Babür İmparatoriçesi Nur Jahan’ın mirası hala görülebilir ve hissedilebilir. Kayıtlar ve irfan, Hindistan’daki zamanının en güçlü kadınlarından birinin bugün hala uygulanan sanatları nasıl şekillendirdiğinden bahsediyor. Örneğin, bir zamanlar Bengal’in en iyi muslininden yapılmış bir kumaş olan Jamdani. Bu her zaman bir Babür favorisi olmuştur, ancak Jamdani’yi bugün çok zarif yapan bir dizi yeni motif olan Nur Jahan altında yeni bir boyut eklenmiştir. Lucknow’da, şehrin hala ünlü olduğu chikankari işini yaratmak için nakışçılarla çalışanın imparatoriçe olduğu söylenir. Tac Mahal’de uygulanan ve hala Agra’da uygulanan ince mermer kakmaların en eski örneğinin, babası Itmad-ud-daulah’ın türbesinin inşasını denetlediği sırada Nur Cihan’ın gözetiminde yapıldığını çok az kişi biliyor. Pashmina eşarplarda gördüğünüz ince Sozni işlemelerinin bile onun tarafından renklendirildiği söyleniyor. Tüm bu sanatların gelişmesine yalnızca Cihan’ın rafine zevki katkıda bulunmuştur. Oluşturduğu şablonların çoğu, yüzyıllar sonra hala takip ediliyor.

1930’lar ve 40’larda Hint ekranına hakim olan ünlü Hintli film yıldızı Devika Rani ile bugün gördüğümüz kulu şallar arasındaki bağlantı nedir?

[1945heirateteDevikaRaniSvetoslavRoerichdenKünstlerdessenVaterNicholasRoerichsichinNaggarinHimachalniedergelassenhatteDieGeschichtebesagtdassDevikaRanidorteinenlokalenSchalweberbatdiegewebtenBordürennamens”Patti”diealsElementindenMützenverwendetwurdendievoneinheimischenMännernundFrauengetragenwurdenaufihremSchalzuintegrierenDiesfügteeineninteressantenFarbtupferhinzuundwurdespäterzueinemcharakteristischenElementdesKulu-SchalsderihninIndienundimWestenäußerstbeliebtmachte[1945heirateteDevikaRaniSvetoslavRoerichdenKünstlerdessenVaterNicholasRoerichsichinNaggarinHimachalniedergelassenhatteDieGeschichtebesagtdassDevikaRanidorteinenlokalenSchalweberbatdiegewebtenBordürennamens”Patti”diealsElementindenMützenverwendetwurdendievoneinheimischenMännernundFrauengetragenwurdenaufihremSchalzuintegrierenDiesfügteeineninteressantenFarbtupferhinzuundwurdespäterzueinemcharakteristischenElementdesKulu-SchalsderihninIndienundimWestenäußerstbeliebtmachte

Daha yakın zamanlarda, sosyal kalkınma aktivisti Dr. Monisha Behal, 1995 Ortak bir soruna yenilikçi bir çözüm. 1970’lerin sonlarından bu yana Hindistan’ın kırsal kesimlerinde, özellikle de geldiği Assam’da kadın sağlığı konusunda araştırma yapmak ve farkındalık yaratmak için kadın gruplarıyla birlikte çalışıyor. Gittiği her yerde temel bir zorlukla karşılaştı. Kadınları istismara açık hale getiren ekonomik bağımlılık. Nagaland’daki Chizami köyünde Monisha, kadınları dokuma becerilerini geliştirmeye teşvik ederek bu sorunu çözmeye karar verdi. Eyaletin başka yerlerinde olduğu gibi burada da Naga kadınları ailelerine şal ve pelerin yapmak için yerel dokuma tezgahlarında çalışıyorlardı. Ancak bu canlanmanın önemli bir unsuru, Naga örgüsünün modern zevklere uyarlanmasını sağlamaktı. Bunu yapmak için Ahmedabad’daki Ulusal Tasarım Enstitüsü’nden genç bir adam tuttu ve o, Chizami kadınların eski zanaatlarını yeniden icat etmelerine yardım etti. Geleneksel dokumayı canlandırmak için bir dizi yeni renk eklendi ve eski motifler ve tasarımlara çağdaş bir makyaj verildi. Bugün bu köyden ve bulunduğu Phek ilçesinden 900’den fazla kadın, Nagaland’dan dünyanın her yerine sevk edilen bir dizi modern ürün üretiyor.

Peepul Ağacı’ndaki ürün ve hikaye depomuza yeni sanatlar ve dokumalar eklerken, zanaatkarlar ve dokumacıların geleneksel olanı yeniden icat etmelerine ve işlerini geliştirebilecekleri Modern uyarlamaya getirmelerine yardımcı olan zanaatkârlar ve dokumacılar ile mükemmel işler yapan pek çok kadınla karşılaştık. Kadın destek gruplarıyla çalışan Dehradun’da atılan çiçeklerden sürdürülebilir, eko-boyanmış kumaşlar yaratan Alisha Maindoliya gibi genç bir NIFT mezunu, hatta aşkını kullanan Shark Tank India’nın yeni yıldızı Pabi Ben olsun. Rabari topluluğunun geleneksel işlemelerini yeniden yorumlamak ve onun kadar çok kişinin gelir elde etmesini sağlamak için, bu kadınların getirdiği, başarıya önemli bir boyut katan şeyin keskin göz olduğu dersini alıyorum.

Hint el sanatlarının yeniden canlanması, kafa – net bir strateji, kalp – yani zanaatımıza tutku ve sevgi ve biraz daha fazlasını gerektirir – el yapımı ürünlerimizin zarif ve sofistike olmasını sağlayan stil ve yenilik. Bu sihirli formül, bu kadınların her birinin ayrılmasına ve sanat ve üzerinde çalışan çok sayıda zanaatkar üzerinde kalıcı bir etkiye sahip olmasına izin verdi. Bu “ağ” etkisinin birçok kez tekrarlanması gerekir.

Tarih, bu kadınların sadece geleneksel sanatları korumakla kalmayıp, aynı zamanda onları çağlar boyunca kendi dünyalarının taleplerine göre yenileyerek ve uyarlayarak iz bıraktıkları kazanan kombinasyon olduğunu gösteriyor.

Bu makale, Peepul Tree’nin kurucu ortağı ve Live History India’nın editörü Mini Menon tarafından yazılmıştır.